Alla inlägg under november 2014

Av Jennie - 30 november 2014 14:19

Återigen en av min sambos favoriter, dessutom väldigt enkelt att göra trots att det tar lite tid i ugnen.

- solrosfrön
- pumpakärnor
- linfrön
- majsmjöl
- grovhackad mandel
- vatten
- flingsalt

Koka upp vattnet. Blanda alla torra ingredienser utom saltet i en bunke och häll sedan i det varma vattnet. Blanda ordentligt och låt stå i ca 40 minuter, rör om då och då. Tryck ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Strö över flingsaltet och tryck ner det lite i smeten så att det fastnar. Grädda i ugn på 125 grader i ca en timme, sänk sedan värmen till 70-80 grader, lämna ugnsluckan lite öppen och torka knäcket. Ta ut efter ca en och en halv timme.

Av Jennie - 29 november 2014 09:22

Ett lite annorlunda alternativ till havregrynsgröten! Idag använde jag blåbär och äpplen i gröten, men det går att variera i oändlighet.

- torkat bovete

- vatten
- frukt & bär
- en skvätt cashew- eller mandelmjölk
- vaniljpulver

Blötlägg bovetet i 8-12 timmar. Häll sedan av vattnet och skölj bovetet noga. Mixa alla ingredienser (alternativt spara mjölken till servering), ät och njut =)

Av Jennie - 28 november 2014 10:19

Att göra smoothies är både gott, enkelt och nyttigt, men gör man det ofta kan det vara bra att variera eftersom frukt ändå innehåller en hel del socker. Denna smoothien är inte alls särskilt söt, men kokosen och kakaon ger ändå en behaglig smak.

- avocado
- sötmandel
- färsk bladspenat
- cashewmjölk
- kokos
- kakao

Mixa alla ingredienser, fyll på med kokos, cashewmjölk eller kakao efter behag.

Av Jennie - 27 november 2014 21:19

Nyimproviserad kaka till när jag hade fikaansvar på ett möte =)

Botten
- torkad mango
- vatten
- solrosfrön
- torkade dadlar

Blötlägg mangon i lite vatten, ca 30 min. Mixa sen alla ingredienser i en matberedare och tryck ut i en form.

Hallonmojs
- ett paket frysta hallon
- honung
- potatismjöl
- vatten

Koka upp hallonen i en kastrull. Häll i honung, smaka av tills det blir lagom sött. Gör en redning av vatten och potatismjöl, häll i lite i taget så det inte blir för tjockt. Konsistensen ska vara lite tunnare än kräm. Häll smeten i formen över bottnen och låt svalna innan formen sätts in i kylen.

Av Jennie - 27 november 2014 17:28

Hirs innehåller mycket mineraler och att göra biffar på det är för mig en favorit. Idag valde jag att göra dem veganska, annars är det bara att ersätta linfröna med ett ägg. Idag kokade jag röda linser till för att få lite extra protein =)

Hirsbiffar
- vatten
- 2,5 dl hirs
- lök
- vitlök
- äggersättning (se nedan)
- ca 2 msk majsmjöl
- paprikapulver
- koriander
- salt & peppar

Koka hirs efter beskrivning. Hacka lök och blanda med det färdiga hirset. Pressa i vitlök och blanda i övriga ingredienser. Forma till biffar och stek på medelvärme.

Äggersättning (för ett ägg)
- 1 msk linfrön
- 3-4 msk vatten

Koka upp och låt sjuda tills massan blir äggviteaktig.

Stekt brysselkål
- brysselkål
- vitlök
- olivolja
- en nypa dill
- salt

Rengör och dela brysselkålen på hälften. Fräs i olivolja i en stekpanna, hacka sedan vitlök och lägg i en stund efter att du lagt i kålen. Stek ytterligare några minuter, krydda med salt och lite dill.

Av Jennie - 27 november 2014 09:58

Här är ytterligare ett tips som jag fått av min syster. Väldigt lätt och väldigt gott! Eftersom jag försöker minska på hur mycket ägg jag äter ska jag experimentera fram ett recept med bara ett ägg, men det återkommer jag med i så fall =)

- 2 ägg
- 1 banan

Mixa och stek sen på medelvärme. De är enklare att vända om de görs lite mindre (typ i storleksordning som ett stekt ägg). Servera med bär och/eller nötsmör, eller varför inte hemmagjord nutella? Recept kommer framöver!

Av Jennie - 26 november 2014 18:53

En matig gryta som värmer lite i vinterkylan =) Serveras ikväll med röd quinoa.

- stekolja
- lök
- vitlök
- aubergine
- grön currypasta (1-2 tsk)
- broccoli
- gröna linser (ca 2 dl)
- kokosmjölk
- vatten
- vita bönor (färdigkokta)
- tomatpuré (ca 1 msk)
- tomat
- salt & peppar

Hacka lök, vitlök och aubergine och fräs sedan i olja tillsammans med currypastan. När det fräst en stund, lägg i fryst broccoli (är det färsk broccoli, lägg i tillsammans med bönorna i slutet).
Låt det gotta till sig någon minut innan du häller i vatten, tomatpuré, kokosmjölk och gröna linser. Lägger du linserna i blöt en timme innan, kortas koktiden på grytan.
Har du som jag en gryta med liten, tjock botten kan du behöva höja temperaturen lite för att kunna koka upp. När grytan puttrat ett tag (hur länge är som sagt beroende på om du blötlagt linserna eller inte), lägg i vita bönor och klyftad tomat. Smaka av med salt och peppar.

Av Jennie - 26 november 2014 15:44

Detta blir inte så mycket av ett recept, utan mer av ett tips, som jag fått från min kära systeryster. Det finns att köpa ekologiska riskakor på råris, skiva sen på avocado och piffa till med örtsalt och svartpeppar. Supermums!


Just det - jag sparar smulet som blir kvar i riskakepaketet, kommer göra julgodis på det sen =)

Ovido - Quiz & Flashcards