Alla inlägg den 26 november 2014

Av Jennie - 26 november 2014 18:53

En matig gryta som värmer lite i vinterkylan =) Serveras ikväll med röd quinoa.

- stekolja
- lök
- vitlök
- aubergine
- grön currypasta (1-2 tsk)
- broccoli
- gröna linser (ca 2 dl)
- kokosmjölk
- vatten
- vita bönor (färdigkokta)
- tomatpuré (ca 1 msk)
- tomat
- salt & peppar

Hacka lök, vitlök och aubergine och fräs sedan i olja tillsammans med currypastan. När det fräst en stund, lägg i fryst broccoli (är det färsk broccoli, lägg i tillsammans med bönorna i slutet).
Låt det gotta till sig någon minut innan du häller i vatten, tomatpuré, kokosmjölk och gröna linser. Lägger du linserna i blöt en timme innan, kortas koktiden på grytan.
Har du som jag en gryta med liten, tjock botten kan du behöva höja temperaturen lite för att kunna koka upp. När grytan puttrat ett tag (hur länge är som sagt beroende på om du blötlagt linserna eller inte), lägg i vita bönor och klyftad tomat. Smaka av med salt och peppar.

Av Jennie - 26 november 2014 15:44

Detta blir inte så mycket av ett recept, utan mer av ett tips, som jag fått från min kära systeryster. Det finns att köpa ekologiska riskakor på råris, skiva sen på avocado och piffa till med örtsalt och svartpeppar. Supermums!


Just det - jag sparar smulet som blir kvar i riskakepaketet, kommer göra julgodis på det sen =)

Av Jennie - 26 november 2014 08:55

Till frukost blir det ofta havregrynsgröt - enkelt, billigt och gott. Idag hade jag ingen frukt hemma, så jag toppade med jordnötssmör. Min sambos favorit är med honung och kanel, själv föredrar jag att skiva en frukt ovanpå och äta med cashew-, mandel- eller kokosdryck. Kolla mandelmjölken noga dock, vanligen är det socker i, så plocka den där det står osötad. Havregrynsgröt är lätt att hitta recept på (på havregrynspaketet till exempel) men jag skriver upp det ändå.

- en del havregryn
- två delar vatten
- ev lite salt

Jag kokar upp gröten på högsta värme och låter den sjuda på eftervärme, för jag tror att det kräver mindre energi. Men passa gröten noga och rör om ofta, så den inte bränner fast i botten!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards