Direktlänk till inlägg 25 november 2014

Eko?

Av Jennie - 25 november 2014 15:18

Det här med ekologiskt är knepigt. Förr oss som lider av endometrios är det viktigt att försöka få i oss så lite tillsatser och gifter som möjligt (gäller väl egentligen alla människor, men konsekvenserna blir lite tydligare för oss med endometrios).


När jag handlar själv försöker jag handla ekologiskt så långt plånboken räcker, och om det inte går att hitta ekologiskt försöker jag åtminstone handla svenskt. Ett tips är att kolla runt lite i alla matbutiker i närheten, och inte bara på det gamla vanliga stället. Jag hittade till exempel ekologisk ananas på ett litet snabbköp inne i stan, men har inte kunnat hitta det i någon större mataffär (oavsett koncern). För de produkter jag inte har råd att alltid handla ekologiskt försöker jag göra det ungefär varannan gång.


Saker som jag alltid handlar ekologiskt:

  • banan
  • vindruvor/russin
  • ananas
  • ägg
  • jordnötssmör

Är det värt att lägga mer pengar på ekologisk mat?

Jag försöker tänka så här:

  1. Ekologisk mat är inte för dyr. Det är all annan mat som är för billig. För att få ned matkostnaderna till standardpriser måste något annat stryka med, tex kvalitet, miljöpåverkan eller liknande.
  2. Icke-ekologisk mat är inte normal mat. Icke-ekologisk mat är just icke-ekologisk för att den inte lever upp till standarderna som ekostämpeln kräver, dvs har för mycket gift i sig eller produceras på ett sätt som är mindre bra för dig.

Det är alltså inte bara så att ekologisk mat är bättre för dig - icke-ekologisk mat är sämre för dig. Det låter säkert självklart, men när jag tänker på det sättet blir det mer självklart för mig att ekomat är värt vartenda öre!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie - 1 maj 2016 22:42


Å, vilken god middag! Toppad med citronmeliss =) Köksfärsbiffar - 400g vegetarisk färs - 2-3 kokta potatisar - 1 lök - 2,5 msk bovetemjöl - 3 ägg - rosmarin - timjan Mixa potatis och lök till en slät smet. Blanda med resten av ingrediens...

Av Jennie - 18 april 2016 22:10


När middagen inte behöver vara så mastig, och när det är bra att det går fort att laga mat! - grovrivna morötter - vitkål - groddar - bladspenat - groddar - tomat - fetaost - olivolja - örtsalt Blanda! Ät! Njut! Drick vatten! ...

Av Jennie - 16 juni 2015 10:53


Bland de bästa och fräschaste middagarna tycker jag består av enkla delar som sätts ihop på ett bra sätt. Här lyfts ris, linser och nötter av en god grönsaksfräs =) - paprika - vitkål - lök - vitlök - olja - salt & peppar Hacka grönsakerna...

Av Jennie - 15 juni 2015 08:14


Riktigt basic men ändå god =) - potatis - lök - morötter - vatten - röda linser - bovete- och/eller potatismjöl - senapspulver - salt & vitpeppar Skala och dela grönsakerna i ungefär lika stora bitar. Lägg i en gryta med vatten och koka...

Av Jennie - 15 juni 2015 08:08


- 1 msk fiberhusk - 1/2 dl pumpakärnor - 1 dl solrosfrön - 1 dl sesamfrön - 5 dl vatten - 2-3 dl bovetemjöl - 1+3 dl havregryn - 2 msk kokosolja - 1 tsk gurkmeja - 2 tsk bakpulver - 1 apelsin Blanda fiberhusk, frön och kärnor i en bunke....

Ovido - Quiz & Flashcards